New influencer concept launched: Costume Icon

Press release, Updates

New influencer concept launched: Costume Icon

Costume has launched a portfolio of micro influencers in Denmark in a concept challenging some of the most discussed elements of traditional influencer marketing. The concept is called Costume Icon, and the ambition is to create relevant content, higher engagement and increased precision.

Currently, more than 2200 danish micro influencers has signed up to be icons in the digital Costume community. Costume Icon creates an opportunity to publish story and content focused campaigns for commercial brands. Dior Cosmetics has been first movers in exploring the results of campaign with Costume Icon and the engagement rates were impressive. Similar campaigns within the Costume Icon concept show similar results. Another advantage: The micro influencer concept is based on a digital platform making it possible to go from idea to execution in just a few days.

(Full version in Danish below)

Modemediet Costume har lanceret en portefølje af mikroinfluencere i et koncept, som gør op med nogle af de omdiskuterede dynamikker i traditionel influencermarketing. Målet er mere relevant indhold, større engagement og præcision. Og resultaterne ser lovende ud.

Costume søger lige nu profiler, der har lyst til at blive en del af Costume-universet. Er det dig? Profilerne bliver kaldt ikoner. Og alle med en instagramprofil kan blive et ikon koblet til Costumes univers. Det er ikke vigtigt, hvor mange følgere du har, så længe du identificerer dig med Costumes univers og drømmer om at indgå i det.

Med det budskab har Costume i Danmark på få måneder opbygget en portefølje af mere end 2200 mikroinfluencers, som er stærkt motiverede for at være som en del af det digitale community omkring Costume – og være ikoner. Konceptet hedder Costume Icon og tilbyder kommercielle brands at udkomme med historie- og indholdsbårne kampagner gennem relevante ikoner i Costumes community.

Influencermarketing har ellers været udskældt som det vilde vesten med tvivlsomme og svingende effekt for de kommercielle brands, som har prøvet kræfter med det.

“Vi kan se, at influencerskabt indhold fortsat kan skabe impact for både vores kunders brands og brugere i vores brandunivers, hvis proces og oplevelsen omkring influencerne bliver gentænkt,” siger Camille Berner, der er Head of Commercial Development for Costume hos Benjamin Media.

Gensidig motivation skaber markant engagement
Gentænkningen af marketingdisciplinen kan mærkes i både samarbejdsproces, kvalitet i indholdet og effekten af kampagnerne. Ikon-kampagnerne leverer engagementsrater på op mod 18 procent mod typisk 2 procent i traditionel influencermarketing. Hvert ikon rammer nemlig en mindre, men mere dedikeret skare af følgere.

“I Costume Icon er relationen mellem brand og influencer ændret. Her er det influenceren, som anmoder om at repræsentere et brand, frem for brandet der gør knæfald for influenceren. Og det sikrer oprigtig motivation – som en datingproces, der bliver vendt på hovedet,” siger Camille Berner.

Ikonernes lyst til at bidrage til et fællesskab med Costume som omdrejningspunkt er noget af det, Rikke Amtorp Christensen lægger vægt på som chefredaktør:

“Koblingen mellem medie og community giver os både nye redaktionelle og kommercielle muligheder. Og det er interessant at se, hvordan ikonerne fortolker og udfolder stil i et kreativt og personligt univers. Vi kan konstatere, at det allerede nu har skabt et ekstra lag til gavn for både brugere og kommercielle partnere.”

Fast track fra tanke til kampagne
Et community af dedikerede mikroinfluenceres, en fast, gennemskuelig formel for samarbejdsproces og forventet reach i målgrupperne giver basis for et fast track, hvor kampagner kan udkomme på rekordtid. Det har bl.a. danske WoodWood og den franske modegigant Dior set potentiale i:

“Det er en stor fordel, at vi kan gå fra tanke til kampagne på 48 timer. Dior har ikke tidligere arbejdet med mikroinfluencers, men har længe ønsket at udforske universet – og at se content foldet ud i vores kundesegment så effektfuldt og kreativt, er noget vi virkelig kan hylde og byde velkommen i mode- og skønhedsverdenen”, lyder det fra Ruth Razal, Nordic Category Manager hos Dior Cosmetics.

Konceptet bygger på en relativt ny og hypet app-platform: Society Icon. App’en er grundlagt i Sverige i 2018 og har skabt stor succes med bl.a. H&M, Universal Music og Live Nation. App’en blev for nylig lanceret i Danmark med Benjamin Media som første mediehus, der har licens på at benytte Society Icon.

“Teknologien sikrer, at virksomhederne arbejder med lige præcist de forbrugere, som er interesseret i deres brand og produkter. Her kan virksomhederne faktisk gennemskue, hvem de henvender sig til,” siger Morten Bülow-Nielsen, der er direktør for Society Icon i Danmark.

For mere information kontakt Camille Berner 2577 7708 /
[email protected] , Rikke Amtorp Christensen 2889 3407 / [email protected] eller Lene Rævehøj Lund 2278 8172 / [email protected]