Jump to content

FAQ

Hvad er jeres specifikationer for printannoncer?

Her på siden kan du finde vores specifikationer og andet vigtig information om printannoncer.



1. Download vores PDF-presets

Du skal bruge vores farveprofiler og PDF-presets, når du laver din annonce.


Se, hvordan du installerer farveprofiler og PDF-presets i vejledningen herunder.



2. Sørg for at din printannonce lever op til følgende standarder

Formater

  • PDF-filer skal have det rigtige format (til kanten) inkl. 5 mm bleed og tydelige skæremærker.
  • Halv- og kvartsideannoncer skal passe til magasinformatet.
  • Tekst og logo skal placeres minimum 9 mm fra beskæringen.

Find relevante printformater i vores mediekits.

Spreads

  • Dobbeltsidet annoncer skal leveres som spreads eller som to enkeltsider i samme PDF-fil. 
  • Ved layout af spreads (gælder ikke for Gör/Gjør Det Selv) kan op til 5 mm gå tabt i magasinets ryg (dobbelt så meget ved første og sidste spread). Vi anbefaler, at forskyde alle billeder, der krydser magasinets ryg med 2,5 mm til hver side (5 mm. ved første og sidste spread). Det vil sørge for, at en del af billedet duplikeres i magasinets ryg.

Skrifttyper

  • Alle skrifttyper brugt i dokumentet, logoer, eps-filer, osv. skal være inkluderet i den færdige PDF.

Billeder og farver

  • Alle gråtone- og 4-farvebilleder skal have en opløsning på minimum 300 dpi.
  • Bitmap billeder skal have en opløsning på minimum 600 dpi.
  • Billeder kan være JPEG komprimeret i den højeste kvalitet.
  • Alle billeder og farver skal defineres som CMYK med en maks total farve på 310%.
  • For at sikre, at farver bliver reproduceret korrekt, skal vores ICC profiler bruges.
  • For at sikre, at farver bliver reproduceret korrekt, skal vi have et proof print inden deadlinen.
    • Er der ikke modtaget et proof print i rette tid, påtages der ikke noget ansvar for variationer i reproduktionen af farver.
    • Bonnier Publications påtager sig ikke ansvaret for små variationer i reproduktionen af farver.


Se, hvordan du tjekker billedopløsningen i videoen nedenfor



3. Upload din annonce

Klik på knappen nedenunder for at blive omdirigeret til annonceupload.dk



Sådan bruger du annonceportalen

Se, hvordan du bruger annonceportalen i vejledningen herunder.  


Sådan læser du en fejlrapport

Se, hvordan du læser en fejlrapport i vejledningen herunder.



Bruger du ikke Adobe InDesign / Illustrator? 

Vores PDF-presets er beregnet til Adobe InDesign og Illustrator. Hvis du bruger andre programmer, så sigt efter følgende PDF-indstillinger:

  • Standard: PDF/X-4:2010
  • 300 PPI (for normale billeder med farver)
  • Maximum JPEG kvalitet 
  • Konverter alle farver til den korrekte farveprofil, når du eksporterer
  • Bleed: 5 mm
  • Indsæt skæremærker


4. Betingelser for annoncering

Kontrol af annoncer 

Vi forbeholder os retten til at afvise annoncer, der overtræder enhver gældende lovgivning eller på anden måde fremstår uhensigtsmæssig. Annoncer, der kan blive forvekslet med redaktionelt indhold, skal være markeret med ordet ANNONCE. 

Ombooking eller annullering

Ændrer jeres planer sig, så vær opmærksom på vores frister og betingelser for ændring eller annullering af ordren:

  • Printmedier:
    • Senest 8 uger før udgivelsesdato: Ombook ordre eller betal 25 % af prisen
    • Senest 7 uger før udgivelsesdato: Ombook ordre eller betal 50 % af prisen
    • 6 uger før udgivelsesdato eller derefter: Betal 100 % af prisen
  • Digitale kanaler:
    • 3 uger før udgivelsesdato/kampagnestart eller derefter: Betal 100 % af prisen
  • Kampagner på flere kanaler: Frister følger kanalen med den længste produktions- og leveringstid i den samlede kampagne
  • Native advertising: Frister følger de aftalte kanaler med mindre andet er angivet i bilag til ordren. Vi forbeholder os ret til at fakturere for forbrugt tid og omkostninger på igangsatte produktioner og kampagner.

Ved ombooking gælder betalingsdato for den oprindelige ordre.

Reklamation

Vi hører gerne fra jer, hvis I finder fejl, mangler eller rettelser efter udgivelse. I så fald skal I give os besked om reklamationen hurtigst muligt og senest 14 dage efter kampagnestart eller den specifikke annonces udgivelsesdato.

Vi påtager os ikke ansvaret for fejl i indleveret annoncemateriale eller links, som er udgivet i vores medier i overensstemmelse med jeres angivelser som annoncør.